| . |
Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013
Παίζουν στην παράσταση «That's Life»
Γιατράκου 2, πλατεία Αυδή. Η αυλή
του εγκαταλειμμένου διώροφου κτίσματος στην «καρδιά» του Μεταξουργείου
έχει αποκτήσει μια απρόσμενη κινητικότητα, τις τελευταίες ημέρες. Κόσμος
μπανοβγαίνει σ' αυτή. Ανθρωποι όλων των φυλών -και Ελληνες- ρωτάνε τι
συμβαίνει. Περνώντας την καγκελόπορτά της συναντάνε την πολυφυλετική
ομάδα «Vice Versa», η οποία χωρίς φωνασκίες και μανιφέστα κάνει πολιτική
μέσα από το θέατρο, γυρνώντας την πλάτη σε κάθε μορφής διάκριση.
Παράσταση-ντοκουμέντο
«Η ομάδα δεν κραυγάζει αντιρατσιστικά συνθήματα. Ζει όμως και δείχνει στην πράξη τι θα πει συνύπαρξη. Η σκέψη μας ήταν να τραβήξουμε την κουρτίνα και... η πολυπολιτισμική πλατεία να συναντήσει τον εαυτό της», μας λέει η σκηνοθέτις Αγγελική Γκιργκινούδη, η οποία μαζί με τη «Vice Versa», τον Μπακάρ από τη Συρία, τον Ηλία από την Κένυα, την Ανία από τη Ρωσία, τη Σβετλάνα από την Ουκρανία, και τους Ελληνες της παρέας, ανθρώπους από τις 4 ηπείρους που όμως ζουν στην Ελλάδα, συνέθεσε το «Thαt's Life».
Μια παράσταση-ντοκουμέντο με πρώτη ύλη τις αυθεντικές μαρτυρίες των πρωτεργατών και ερμηνευτών της, η οποία λειτουργεί στη φιλόξενη αυλή σαν μια ευρύχωρη αγκαλιά που χωράει στην κυριολεξία τους πάντες. «Δεν κάνουμε μπρεχτικό θέατρο. Θέλουμε ο θεατής να ταυτιστεί».
Τα κείμενα της παράστασης δεν μιλάνε για το μεταναστευτικό άμεσα ούτε καταφεύγουν στην καταγγελία, παρ' όλο που θίγουν το ζήτημα της κοινωνικής ανισότητας και των εργασιακών συγκρούσεων. «Ολα τα κείμενα αφορούν τον άνθρωπο. Ενώ η ξενοφοβία απλώνεται επικίνδυνα μαζί με τον πολιτικό και πολιτισμικό βανδαλισμό, η ομάδα είναι μια καλλιτεχνική κίνηση πολιτικής αντίστασης», υποστηρίζει η Γκιργκινούδη.
Μία από τις δυνατές μαρτυρίες ανήκει στον Μπακάρ, ο οποίος έπαιζε και στις «Πατρίδες» των Ρέππα και Παπαθανασίου στο Εθνικό Θέατρο. Περιγράφει την περιπέτειά του για να φτάσει στη χώρα μας πολύ προτού ξεσπάσει η κρίση στη δική του. «Με πιάσανε στον Εβρο οι Τούρκοι φαντάροι και με κράτησαν δύο μήνες φυλακή». Επέστρεψε στη χώρα του, αλλά δεν το έβαλε κάτω. Με τη δεύτερη προσπάθεια πέρασε τα ελληνικά σύνορα. Ηταν το 2006. Τι τον ενοχλούσε στη γενέτειρά του; «Η δικτατορία, η φτώχεια και η πίεση. Ηταν σαν να είσαι δεμένος με σκοινιά». Η ζωή στην Ελλάδα του αρέσει, παρ' όλο που πλέον βιώνει κι αυτός την άγρια ύφεση.
Αληθινός πόλεμος
Για να βιοποριστεί εργάζεται ως μεταφραστής από τα αραβικά, αλλά καταπιάνεται και με τα υδραυλικά. «Λυπάμαι που βλέπω τους Ελληνες να φεύγουν μετανάστες, γιατί ζουν έναν πόλεμο χωρίς όπλα».
Στη Συρία, όπου μαίνεται αληθινός πόλεμος και σκοτώνονται άνθρωποι καθημερινά, υπάρχει σήμερα τεράστια έλλειψη στα βασικά αγαθά και ό,τι διατίθεται είναι πανάκριβο. «Αν το ρύζι και η ζάχαρη έκαναν 1 ευρώ, σήμερα κάνουν 50. Αν δηλαδή δεν πεθαίνεις από τις ριπές, πεθαίνεις από την πείνα. Την Αλ Κάιντα την έχουν φυτέψει οι Αμερικανοί και ο Ασαντ για να παραμείνει στην εξουσία».
Ο Ηλίας Κιάμα Τζογόνας, φοιτητής της Φιλοσοφικής και αγιογράφος, ήρθε στην Ελλάδα τριών χρόνων το '78. Η υποδοχή των Ελλήνων δεν ήταν εχθρική. «Είχαν περιέργεια. Σήμερα όμως ξέρω ότι μπορεί να με μαχαιρώσει κάποιος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου