Τρίτη 25 Μαρτίου 2014

Η τεχνολογία εξαφάνισε τους «γραμματικούς» στην Ινδία


Εγραφαν για λογαριασμό των αναλφάβητων συμπατριωτών τους
http://www.tovima.gr/world/article/?aid=580152
Η τεχνολογία εξαφάνισε τους «γραμματικούς» στην Ινδία
Επαγγελματίες «γραμματικοί» στην πόλη Μουμπάι περιμένουν αναλφάβητους πελάτες που θα τους αναθέσουν τη συγγραφή επιστολών ή τη συμπλήρωση επισήμων εγγράφων, αιτήσεων κτλ.



 
 
Είναι μια κατηγορία επαγγελματιών της Ινδίας που τείνει προς εξαφάνιση: οι «γραμματικοί» που στήνουν τους πάγκους τους έξω από τα ταχυδρομεία της χώρας και γράφουν για λογαριασμό των αναλφάβητων συμπατριωτών τους γράμματα που θέλουν να στείλουν στους συγγενείς και στους φίλους τους ή συμπληρώνουν επίσημα έγγραφα και κάθε είδους αιτήσεις.

Ο ανταποκριτής του BBC συνάντησε έναν από τους εναπομείναντες εκπροσώπους του πανάρχαιου επαγγέλματος, τον Τζάγκντις Τσάντρα Σάρμα, ο οποίος καθημερινά στήνει τον μικρό του πάγκο έξω από ένα κεντρικό ταχυδρομείο στην πρωτεύουσα Δελχί αναμένοντας την πελατεία του. «Κάνω τη δουλειά αυτή τα τελευταία 31 χρόνια και μάλιστα στο ίδιο ακριβώς σημείο, το ταχυδρομείο στο Κασμίρ Γκέιτ. Εχω γράψει τις επιστολές για εκατοντάδες Ινδούς, από απλούς εργάτες ως τις γυναίκες που εργάζονται στη διπλανή συνοικία με τα κόκκινα φανάρια και τους τοπικούς παντοπώληδες. Οι άνθρωποι μου λένε τι ακριβώς να γράψω, ακούω τις παραγγελιές, τις διηγήσεις και τις ιστορίες τους και κατόπιν τις αναγράφω στο γράμμα με τον δικό μου, χαρακτηριστικό τρόπο. Μετά διαβάζω την επιστολή στον πελάτη για να δω αν του άρεσε και οι περισσότεροι μένουν εντυπωσιασμένοι από το ύφος και τη γραφή μου» λέει ο ηλικιωμένος γραμματικός. Και προσθέτει: «Πριν από μία δεκαετία είχα τόσο πολλούς πελάτες, σχεδόν 70-80 ημερησίως, ώστε δεν είχα καν χρόνο να κάνω ένα διάλειμμα από το γράψιμο και να φάω».

«Αντίο» και στον τηλέγραφο
Οι καιροί αλλάζουν στην Ινδία, την τελευταία χώρα στον κόσμο που χρησιμοποιούσε επίσημα τον τηλέγραφο, με εκατομμύρια ανθρώπους να στέλνουν τα μηνύματά τους κάθε χρόνο. Μόλις πέρυσι η κρατική εταιρεία επικοινωνιών BSNL αποφάσισε να θέσει εκτός λειτουργίας τον τελευταίο τηλέγραφο, ύστερα από 160 χρόνια συναπτής λειτουργίας, αφού τα κινητά τηλέφωνα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο προκάλεσαν τεράστια απώλεια κερδών στη διαχειρίστρια εταιρεία.

Η τεχνολογία «σκότωσε» και το επάγγελμα του γραμματικού, αφού αφενός τα ποσοστά αναλφαβητισμού έχουν αρχίσει να μειώνονται δραματικά στη χώρα και αφετέρου με ένα απλό, φθηνό κινητό τηλέφωνο ο οποιοσδήποτε, όσο αγράμματος κι αν είναι, είναι πλέον στοιχειωδώς σε θέση να επικοινωνήσει με τα αγαπημένα του πρόσωπα και να τους πει αυτό που επιθυμεί χωρίς να καταφύγει στην... έσχατη λύση του μεσάζοντα γραμματικού.

Επιπλέον ήρθε η επίσημη διαταγή του επικεφαλής των Ταχυδρομείων της Ινδίας που έβαλε το «τελευταίο καρφί» στο φέρετρο του επαγγέλματος: «Το σύστημα των γραμματικών έξω από τα ταχυδρομεία ξεκίνησε στα τέλη του 19ου αιώνα από τους Βρετανούς, σε μια χρονική περίοδο όπου τα ποσοστά αναλφαβητισμού στη χώρα ήταν πολύ υψηλά και υπήρχε όντως η ανάγκη για κάποιους επαγγελματίες που θα συνέδραμαν τους Ινδούς στη διαδικασία επικοινωνίας τους με τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Πλέον όμως, με τα ποσοστά αυτά να μειώνονται, μαζί με τις αλλαγές στην τεχνολογία των επικοινωνιών, φαίνεται ότι η παρουσία των επαγγελματιών αυτών είναι πλέον περιττή» έλεγε η σχετική ανακοίνωση του διοικητή Μπριγκ Μοχάν τον Ιούλιο του 2008.

«Εχω δέκα χρόνια να γράψω προσωπική επιστολή»
«Δεν χρειαζόταν να έρθει η διαταγή αυτή ή η τεχνολογία για να "σκοτώσει" το επάγγελμά μας. Ηδη είχα δει τα σημάδια της πτώσης της ζήτησης του κοινού για τις υπηρεσίες που προσφέρουμε. Προσωπικά έχω να γράψω προσωπική επιστολή για κάποιον εδώ και δέκα ολόκληρα χρόνια! Και πολλοί συνάδελφοί μου, λόγω της ολοένα μειωμένης ζήτησης, αναγκάστηκαν να τα παρατήσουν και να στρέψουν το επαγγελματικό τους ενδιαφέρον αλλού ή να βγουν στη σύνταξη» λέει στο βρετανικό δίκτυο ο Σάρμα, ο οποίος επιμένει να συνεχίζει στο πείσμα των δύσκολων καιρών.

Κάθε ημέρα, πλην Κυριακής και αργιών, είναι έξω από το ταχυδρομείο στήνοντας τον πάγκο του και περιμένοντας έστω μία ανάθεση από κάποιον πελάτη. «Τι να κάνω; Δεν έχω πού αλλού να πάω και δεν ξέρω κάτι άλλο να κάνω» λέει στωικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου