Η γερμανική Δικαιοσύνη ανακοίνωσε πως το μεγαλύτερο μέρος του θησαυρού τού ανήκει
Εισαγγελείς στη Γερμανία αποφάσισαν να
απελευθερώσουν 1.280 από τα έργα τέχνης που είχαν κατασχεθεί πριν από
δύο χρόνια από το διαμέρισμα του συλλέκτη Κορνίλιους Γκούρλιτ στο
Μόναχο. Ο πατέρας του αγόραζε και πουλούσε τέχνη στη διάρκεια του
ναζιστικού καθεστώτος, ανάμεσά τους και πολλά που είχαν λεηλατηθεί από
κατοικίες Εβραίων ή είχαν αγοραστεί με την άσκηση πίεσης σε
εξευτελιστικές τιμές.Οι δικηγόροι του συλλέκτη παραδέχονται τώρα ότι ένα μικρό μέρος των έργων που βρέθηκαν είναι όντως αμφισβητούμενα, αλλά επιμένουν ότι το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής τού ανήκει και μπορεί να την κάνει ό,τι θέλει. Ο ίδιος ο Γκούρλιτ αναρρώνει από εγχείρηση καρδιάς και είναι άγνωστο πώς αντέδρασε στην απόφαση.
Για την ώρα, πάντως, οι πίνακες, ανάμεσά τους έργα του Πικάσο και άλλων κορυφαίων ζωγράφων, θα παραμείνουν σε ασφαλή αποθήκη στη Βαυαρία, ενώ θα συνεχίζονται οι νομικές διεργασίες. Η απόφαση, όμως, του εισαγγελέα σαφώς υπονοεί ότι ο Γκούρλιτ διατηρεί το δικαίωμά του πάνω στη συλλογή. Ο μικρότερος αριθμός πινάκων που βρέθηκαν στο εξοχικό του στην Αυστρία δεν επηρεάζονται από τη γερμανική απόφαση, που πάρθηκε την Τετάρτη, ελάχιστο χρόνο αφού ο Γκούρλιτ συμφώνησε να συνεργαστεί με τις αρχές για να εξακριβωθεί ποιοι πίνακες είχαν κλαπεί από τους ναζί, ώστε να επιστραφούν στους δικαιούχους τους. Ο εισαγγελέας του Αουγκσμπουργκ, Ματίας Νικολάι, σε επίσημη δήλωσή του είπε ότι οι πίνακες τυπικά θεωρούνται ελεύθεροι. Είναι, δήλωσε, «απόλυτα πεπεισμένος» ότι η απόκτησή τους την εποχή που έγινε ήταν απολύτως νόμιμη. «Είναι μια πολύ καλή μέρα για τον Κορνίλιους Γκούρλιτ», απάντησε ο δικηγόρος του, Τίντο Παρκ, και υποστήριξε ότι η αποκατάστασή του θα είναι πλήρης. Τόνισε ακόμα ότι μόνο το 3% του θησαυρού θα καταλήξει στους Εβραίους ιδιοκτήτες τους και δεν θα είναι και καθόλου εύκολη υπόθεση. Εχει τεθεί όριο ενός χρόνου για να εμφανιστούν και να αποδείξουν ότι τους ανήκουν.
Για την ώρα μόνον έξι πίνακες διεκδικούνται, ένας μάλιστα από αυτούς, η «Καθισμένη γυναίκα» του Ματίς, από δύο διαφορετικούς ανθρώπους. Οι δικηγόροι υποστηρίζουν ότι τουλάχιστον 300 έργα ανήκουν πέραν κάθε αμφιβολίας στον Γκούρλιτ αφού, σύμφωνα με στοιχεία, αγοράστηκαν από τον πατέρα του πριν ανέλθουν οι ναζί στην εξουσία.
Φυσικά εβραϊκές οργανώσεις έχουν εξαγριωθεί με αυτή την εξέλιξη και κατηγορούν τις γερμανικές αρχές ότι δεν διευκόλυναν τους νόμιμους ιδιοκτήτες. Δεν έδωσαν τους πίνακες στη δημοσιότητα παρά έναν χρόνο αργότερα από την ανακάλυψή τους. Πώς λοιπόν να διεκδικήσει κανείς κάτι που κρατιέται μυστικό;
Τελικά πάντως φαίνεται ότι ο Γκούρλιτ θα κρατήσει το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής του πατέρα του. Κι ας μην είναι σε θέση να την ευχαριστηθεί, έτσι άρρωστος στο σώμα και το μυαλό, ζώντας σαν ερημίτης στο διαμέρισμά του.
Επιμ.: Β.Γεωργ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου